Závodní okruhy

Závodní silniční okruhy

Motorsport      Okruhy, vrchy

Datum: 12.05.2024 Okruhy, vrchy Autor: Tisková zpráva

Znovuzrození klasiky. BMW 635 CSi Hartge oslnilo návštěvníky Histo Cupu

Na Automotodromu Brno se v rámci závodního víkendu Histo Cup uskutečnilo slavnostní odhalení legendárního vozu BMW 635 CSi Hartge, se kterým před 41 lety proháněli Zdeněk Vojtěch a Břetislav Enge tehdejší jezdeckou špičku evropského šampionátu cestovních vozů. Odhalení modrobílého BMW v barvách Hartge si v sobotu 11. května nenechalo ujít mnoho diváků Histo Cupu.

Odhalení klasiky BMW 635 CSi posádky Vojtěch-Enge na Histo Cupu „Je to vzácný okamžik. Historie Masarykova okruhu je plná výjimečných příběhů, a tento mezi ně bezesporu patří,“ říká předsedkyně představenstva společnosti Automotodrom Brno Ivana Ulmanová. Akcí provázel Martin Straka, který vzpomínal na brilantní výkony posádky Vojtěch-Enge. „BMW 635 CSi je ohromným kusem historie českého motorsportu. Řadím to na stejnou úroveň s obdobím Elišky Junkové. Že se povedlo dostat auto do Brna je neuvěřitelně krásné a dojalo mě, kolik lidí se na odhalení přišlo podívat. A především i mladých lidí, kteří tu dobu nezažili,“ hodnotí slavnostní akci komentátor Masarykova okruhu, který strhující příběh předloni připomněl v knize 1983 Vojtěch- Enge.

Tehdejší manažer týmu Václav Bervid během půlhodinového vzpomínání vytáhl několik pamětihodných zážitků ze sezony 1983 a při vyprávění o Zdeňku Vojtěchovi se dokonce neubránil dojetí. „Je nesmírně krásné, že tohle auto opět ožilo a vzbuzuje obrovský zájem lidí. Je to pro mě obrovský kus života a dá se říci, že celá doba se Zdeňkem a Břéťou je pro mě vůbec to nejlepší období. Smekám klobouk nad tím, že kluci dali BMW dohromady, a speciálně v barvách Hartge,“ vítá Václav Bervid znovuzrození slavného vozu. Iniciátorem renovace a majitelem BMW 635 CSi, které stavěl z originálních dílů, je Milan Vinecký.

Přitom původně pomýšlel na úplně jiné auto. „Zpočátku jsem si myslel, že dáme dohromady BMW M3, což je skvělé auto, na druhou stranu je jich opravdu hodně,“ vysvětloval Vinecký. „A jsou jenom dvě hezčí BMW než model M3, a to BMW 635 a BMW e9. Vzhledem k tomu, že k 635 máme jako Češi historický vztah, začal jsem se poohlížet po okolí. Nakonec jsem úplnou náhodou našel kastli s motorem na odpis, ale všechno jsme kompletně rozebrali a postupně začali dávat dohromady,“ popisuje Vinecký, který ještě pracuje na dvou dalších BMW 635.

České modrobílé BMW Hartge ovšem nebude jen na obdiv v depu. „Chceme, aby s ním Tomáš Enge a Štěpán Vojtěch v budoucnu startovali právě na Histo Cupu,“ poodhaluje Vinecký plány vozu, jenž by tím připomínal více než čtyřicet let starou minulost. Zdeněk Vojtěch a Břetislav Enge závodili s BMW 635 CSi v evropském mistrovství cestovních vozů v sezoně 1983. Jejich stroj vznikal v Československu pod dohledem manažera Václava Bervida a 3,5litrový šestiválec ladil Ivan Smíšek v kočárkárně panelového domu. Přes všechny obtíže v podobě improvizovaných podmínek a skromného rozpočtu proháněla liberecká posádka tovární BMW s neomezenými zdroji nebo slavné britské Jaguary XJ-S. Na evropské scéně si malý český tým vydobyl respekt a obdiv všech soupeřů.

Petr Boháč
Foto: Standa Hylán

Odhalení klasiky BMW 635 CSi posádky Vojtěch-Enge na Histo Cupu Odhalení klasiky BMW 635 CSi posádky Vojtěch-Enge na Histo Cupu Odhalení klasiky BMW 635 CSi posádky Vojtěch-Enge na Histo Cupu Odhalení klasiky BMW 635 CSi posádky Vojtěch-Enge na Histo Cupu